piątek, 17 kwiecień 2020 16:40

W związku z rozprzestrzeniającą się epidemią koronawirusa od 12 marca 2020 r. zostały zawieszone zajęcia dydaktyczno – wychowawcze w szkołach. Stanowi to ogromne wyzwanie dla nauczycieli, dyrektorów, uczniów i ich rodziców. Władze krajowe i organizacje międzynarodowe rekomendują, aby nauka odbywała się z wykorzystaniem Internetu. Taka praca i nauka ma swoje dobre i złe strony. Uczniowie mogą pracować w czasie dla nich najbardziej odpowiednim bez wychodzenia z domu. Uczą się samodzielności, a przede wszystkim biorą odpowiedzialność za swoją naukę i przyszłość. Mają możliwość przekonania się, że Internet to kopalnia wiedzy i jak go wykorzystać do własnego rozwoju. Niestety nie możemy natychmiast reagować w przypadku trudności, na jakie napotyka uczeń.

Jak zaprojektować lekcje matematyki on-line?

Jak wyglądają moje lekcje matematyki on-line?

Przede wszystkim trzeba pamiętać o rzetelnej informacji. Na początku napisałam list do uczniów i ich rodziców, w którym wyjaśniłam sposoby komunikacji (Librus) i przedstawiłam strukturę lekcji (jest jednolita, tak by nie wprowadzać niepotrzebnego chaosu). Każda lekcja zawiera:  temat, cele sformułowane w języku ucznia, umiejętności, które uczeń już posiada, a będą mu potrzebne na tej lekcji oraz kryteria sukcesu, czyli czego dokładnie uczeń ma się nauczyć, co ma umieć, czego będę od niego wymagała. Uczniowie otrzymują również dokładną instrukcję pracy. Aby w łatwy sposób przekazać uczniom materiały dydaktyczne przygotowane przez nauczyciela, linki do filmów, gier, ciekawostek polecam wirtualną tablicę https://pl.padlet.com/ oraz wirtualny dysk Google https://drive.google.com/.

A to moja tablica dla klas siódmych: https://pl.padlet.com/dorota_saj/matematyka

Lekcje matematyki on-line sprzyjają indywidualizacji nauczania. Uczniom, którym matematyka sprawia trudności możemy zaproponować łatwiejsze ćwiczenia lub zmniejszyć ilość zadań do wykonania. Warto ten czas wykorzystać również do popularyzacji matematyki. Wskażmy uczniom strony z filmami czy ciekawostkami matematycznymi.

Trzeba również pamiętać o informacji zwrotnej. Zachęćmy uczniów do dzielenia się z nami opinią na temat nauki matematyki w takiej formie, poprośmy ich o wskazanie wad i zalet takiej nauki, interesujmy się co im sprawia największą trudność. Bądźmy z nimi.

Pamiętajmy również o tym, że dużo nie znaczy lepiej.

Dorota Saj
doradca metodyczny matematyki
SCDiDN w Siedlcach

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.