poniedziałek, 02 czerwiec 2025 09:58

Myślenie krytyczne nie jest metodą, narzędziem, którego można szybko się nauczyć czy wyszkolić - to filozofia patrzenia na świat, a także samego siebie. Jest niekończącym się procesem, dzięki któremu stajemy się świadomymi, samodzielnymi ludźmi zdolnymi do funkcjonowania w codziennej rzeczywistości. Myślenie krytyczne to myślnie poza schematem.

W rozwijaniu krytycznego myślenia i umiejętności analitycznych wspomaga nas taksonomia Blooma. Pomaga ona przechodzić uczniom w procesie nauczania od podstawowego zapamiętywania informacji do tworzenia innowacyjnych rozwiązań.

Wykres
Zadawanie pytań jest kluczowym elementem krytycznego myślenia, ponieważ pozwala na głębsze zrozumienie i analizę informacji. Oto kilka powodów, dlaczego zadawanie pytań jest tak ważne.

  1. Pobudza ciekawość - bo pytania zachęcają do poszukiwania odpowiedzi i eksploracji nowych tematów. Ciekawość jest motorem napędowym krytycznego myślenia, ponieważ prowadzi do ciągłego uczenia się i odkrywania.
  2. Umożliwia analizę – pytania pomagają rozłożyć informację na części składowe, co ułatwia ich analizę. Pozwala to lepiej zrozumieć, jak różne elementy są ze sobą powiązane i jakie mają znaczenie.
  3. Weryfikuje informacje - zadawanie pytań pozwala na sprawdzenie wiarygodności i dokładności informacji. Krytyczne myślenie wymaga oceny źródeł i dowodów, a pytania są narzędziem do tego celu.
  4. Stymuluje refleksję – pytania skłaniają do zastanowienia się nad własnymi przekonaniami i założeniami. To pomaga w identyfikacji potencjalnych błędów myślowych i rozwijaniu bardziej przemyślanych opinii.
  5. Wspiera rozwiązywanie problemów – pytania pomagają zidentyfikować problemy i znaleźć ich przyczyny. Dzięki temu można opracować skuteczne strategie i rozwiązania.
  6. Ułatwia komunikację – zadawanie pytań w rozmowie pomaga lepiej zrozumieć perspektywy innych osób i prowadzić bardziej konstruktywne dyskusje.

Ciekawym narzędziem wspomagającym krytyczne myślenie w naukach biologicznych może być zestaw edukacyjny : Karty z klimatem. Zawiera on karty konwersacyjne , które przedstawiają wpływ zmian klimatycznych na środowisko i możliwe rozwiązania. Można je zastosować nie tylko na lekcjach biologii, ale także na godzinach wychowawczych i geografii. Rozwijanie krytycznego myślenia może odbywać się także poprzez kwestionowanie informacji, czy prace na sprawdzonych danych. Doskonałym narzędziem, w którym znajdziemy szereg pomysłów z tego zakresu jest broszura CEO

„Ćwiczenia z myślenia”. Również organizowanie dyskusji i debat pozwala na wymianę argumentów, dostrzeganie nowych perspektyw i świadome podejmowanie decyzji. Nie zapominajmy również o obserwacji zjawisk biologicznych, doświadczeniach, które pozwalają na szeroką zdolność analizy otaczającego świata.

Co zyskujemy w procesie edukacyjnym dzięki zastosowaniu krytycznego myślenia w edukacji?

  • Uczniowie uczą się od siebie nawzajem, przejmują odpowiedzialność za proces uczenia się.
  • Lepiej rozumieją złożoność omawianych problemów, sami stawiają hipotezy i dochodzą do wniosków.
  • Odchodzimy od interakcji w klasie skupionej na nauczycielu - widzimy myślenie uczniów.

 

Bibliografia:

  1. Barcz M. (i in.) Ćwiczenia z myślenia-Jak krytycznie myśleć nie tylko w szkole , Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2021.
  2. Gadacz T., Myślenie krytyczne w szkole, Stentor, Warszawa 2025.
  3. Jasieński M. Myślenie krytyczne, czyli jak żyć mądrzej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Warszawa 2024.

Agnieszka Sempruch
doradca metodyczny w zakresie biologii/przyrody
SCDiDN w Siedlcach

Samorządowe Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach

Telefon do sekretariatu: 25 794 33 69

E-mail: scdidn@scdidn.siedlce.pl

Adres: ul. Krystyny Osińskiej 6
08-110 Siedlce

Dołącz do newslettera już dziś!

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.