Dobrostan dzieci i młodzieży jest jednym z kluczowych czynników stanowiących o sile i sukcesie procesu edukacyjnego na każdym etapie kształcenia, dlatego stał się jednym z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.

Pewnie to znasz: stos papierów, niekończące się zebrania, goniące terminy, a do tego oczekiwania uczniów, rodziców, dyrekcji i... własne ambicje. Praca nauczyciela to misja - ale też codzienny maraton, który niejednokrotnie odbywa się kosztem własnego zdrowia psychicznego i fizycznego. A gdyby tak na chwilę się zatrzymać i zadać sobie pytanie: co robię, by zadbać o siebie? Nie chodzi o wielkie rewolucje, ale o świadome budowanie dobrostanu. Pomocna może być koncepcja PERMA, stworzona przez profesora Martina Seligmana - psychologa, który wie, jak naukowo podejść do szczęścia.

Informacja zwrotna od uczniów jest kluczowym elementem procesu edukacyjnego, który pozwala nauczycielom lepiej zrozumieć potrzeby i postępy swoich podopiecznych. Istnieje wiele metod, dzięki którym uczniowie mogą skutecznie przekazywać nauczycielom informacje na temat swojej wiedzy i umiejętności.

Nauczyciel pasjonat to osoba, dla której nauczanie jest nie tylko zawodem, ale przede wszystkim powołaniem. Charakteryzuje się ogromnym zaangażowaniem, entuzjazmem i chęcią nieustannego doskonalenia siebie i swoich metod pracy. Jego pasja inspiruje uczniów, pobudza ich ciekawość i motywuje do samodzielnego odkrywania świata. Taki nauczyciel nie ogranicza się jedynie do realizacji podstawy programowej – często wychodzi poza schematy, stosuje kreatywne metody dydaktyczne i buduje relacje oparte na szacunku i zaufaniu. Dzięki temu jego uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę, ale także rozwijają umiejętności krytycznego myślenia, samodzielności i pasji do nauki. A więc wyróżniają go pewne cechy, które tak naprawdę czynią go wyjątkowym i sprawiają, że jego lekcje są nie tylko efektywne, ale również inspirujące dla uczniów.

Rolą nauczyciela w obecnej edukacji jest nieustanne poszukiwanie nowego, lepszego, bardziej nowoczesnego warsztatu pracy, podążanie za nowościami, innowacjami. Problematyka innowacji w procesie nauczania w XXI wieku jest pilną potrzebą. Pierwszym obszarem w procesie dydaktycznym jest suma czynników warunkujących innowacje w nauczaniu.

Szkoła powinna być miejscem wzrastania zdrowych i szczęśliwych osób, realizujących swój potencjał w edukacji. Rola nauczyciela polegać ma głównie na wspieraniu uczniów i stwarzaniu najlepszych warunków dla ich wszechstronnego rozwoju.

Wśród zadań szkoły w obecnej edukacji jest stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju uczniów. Ważne stają się ich umiejętności społeczne, nawiązywanie relacji, praca w zespole, dialog, poszanowanie praw dziecka, wzajemna życzliwość, szacunek, wsparcie i współpraca w grupie. Tymczasem panuje nuda, lęk, niedostosowanie społeczne, presja, nastawienie na rywalizację, brak motywacji, niska frekwencja, dysfunkcje edukacyjne i in. Warto zastanowić się nad przyczynami takiego stanu rzeczy. Być może problem tkwi w zbyt zbiurokratyzowanej instytucji, jaką jest szkoła, a może braku dostatecznych kompetencji personalnych nauczycieli.

Zawód nauczyciela jest szczególny. Od osób wykonujących ten zawód oczekuje się wiedzy, umiejętności, kompetencji a także kultury i etyki. Elementy te są wyznacznikiem dobrego nauczyciela, który świadomie uczestniczy w wychowaniu moralnym uczniów. Jest on nie tylko kompetentnym dydaktykiem, ale przede wszystkim wychowawcą przekazującym wartości, wspomagającym rozwój etyczny ucznia. Kodeks Etyki Nauczycielskiej w jasny sposób formułuje zasadnicze cechy postawy nauczyciela: Nauczyciel powinien stanowić wzór osobowości prawej i szlachetnej, wrażliwej i odpowiedzialnej, o postawie otwartej na drugiego człowieka.1

środa, 08 styczeń 2025 14:31

Wielowymiarowość Herstorii

W roku szkolnym 2025/2026 Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje wprowadzić przedmiot o nazwie edukacja obywatelska, którego celem będzie: „przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym1.

Twórcy podstawy programowej, na czele z doktorem Jędrzejem Witkowskim, zakładają, iż nowy przedmiot zbuduje i wzmocni „postawy patriotyczne młodych ludzi oparte na poczuciu tożsamości i dumie z przynależności do wspólnoty, trosce o małą i dużą Ojczyznę, poczuciu odpowiedzialności za jej kształt. Równolegle przedmiot kształtuje otwartość i szacunek względem innych, empatię i solidarność z innymi oraz zaangażowanie na rzecz dobra wspólnego2.

środa, 04 grudzień 2024 09:11

Tablica Classroomscreen

Tablica Classroomscreen to interaktywne narzędzie online, które wspiera nauczycieli w organizacji i prowadzeniu lekcji w sposób dynamiczny i angażujący. Dzięki różnorodnym widżetom, takim jak zegar, timer czy losowanie imion, pozwala na efektywne zarządzanie czasem, wspieranie aktywności uczniów i utrzymanie porządku w klasie. Nauczyciele mogą dostosować ekran do swoich potrzeb, używając go do wyświetlania instrukcji, prezentacji materiałów czy tworzenia wizualnych wskazówek, co sprzyja koncentracji i zaangażowaniu uczniów.

zdjcie do publikacji

Samorządowe Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach

Telefon do sekretariatu: 25 794 33 69

E-mail: scdidn@scdidn.siedlce.pl

Adres: ul. Krystyny Osińskiej 6
08-110 Siedlce

Dołącz do newslettera już dziś!

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.