poniedziałek, 19 luty 2024 10:58

Scenariusz może też być wykorzystany w kl. 1 na lekcji HIT

W scenariuszu ważnym aspektem zajęć jest zastosowanie strategii nauczania opartej na teorii ładunku poznawczego. Teoria ta, bazując na wiedzy dotyczącej ludzkiego mózgu, proponuje metody pracy, sprzyjające efektywnemu uczeniu się poprzez optymalizowanie ładunku w pamięci roboczej uczniów, aby w ten sposób maksymalizować ich uczenie się. Teoria ładunku poznawczego opiera się na solidnych dowodach pokazujących, że uczniowie uczą się najlepiej wtedy, gdy otrzymują zrozumiałe instrukcje, którym towarzyszą ćwiczenia oraz informacja zwrotna. Dzięki badaniom zostały opracowane strategie, które są pomocne w zwiększaniu efektywności uczenia się. Strategie te optymalizują obciążenie pamięci roboczej uczniów bez przeciążania jej. U podstaw tych strategii leży założenie, że uczniowie:

  • uczą się najlepiej wtedy, gdy nauczyciel dopasowuje lekcje do posiadanej przez nich wiedzy i umiejętności,
  • lepiej przyswajają nowe treści i umiejętności, gdy są one poparte przykładami,
  • odnoszą korzyści, jeśli stopniowo uzyskują coraz większą samodzielność w rozwiązywaniu zadań, wykorzystując nabytą wiedzę i umiejętności,
  • nie uczą się efektywnie, jeśli ich uwaga jest skierowana na zbędne informacje,
  • szybciej przetworzą złożone informacje, jeśli będą one prezentowane jednocześnie ustnie i przy użyciu obrazu (https://ceo.org.pl/wp-content/uploads/2023/03/Teoria-ladunku-poznawczego-w-praktyce-2.pdf).

Zaproponowana strategia nauczania zwiększa pojemność pamięci roboczej uczniów, tworząc tym samym więcej mentalnej przestrzeni na uczenie się.

Temat: Ustawa zasadnicza, czyli fundament demokratycznego państwa.

Cele ogólne:

  • Doskonalenie umiejętności w zakresie interpretacji aktu prawnego [Konstytucja RP].
  • Kształtowanie postawy obywatelskiej.
  • Zapoznanie uczniów z podstawowymi aspektami wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • Wymienia zasady ustrojowe RP i potrafi wyjaśnić ich treść.
  • Analizuje preambułę konstytucji.
  • Utrwala wiedzę na temat polskich tradycji konstytucyjnych.
  • Potrafi wyjaśnić czemu służą zasady ustrojowe państwa demokratycznego.

Metody pracy:

  • praca z tekstem [akt prawny],
  • pogadanka,
  • burza mózgów i elementy dyskusji,
  • strategia nauczania oparta na teorii ładunku poznawczego.

Środki dydaktyczne:
rzutnik multimedialny, komputer z dostępem do Internetu, smartfony uczniów/ egzemplarze konstytucji RP

Przewidywany czas: 45 minut

Proponowany przebieg zajęć:
Po czynnościach porządkowych nauczyciel przedstawia zagadnienia, które zostaną omówione podczas zajęć [co to znaczy, że konstytucja jest ustawą zasadniczą, jakie są i czemu służą zasady ustrojowe demokratycznego państwa]. Nauczyciel stara się zachęcić uczniów do podzieleniem się wiedzą już nabytą, dotyczącą konstytucji: np. Dotyczącą tego, jak uczniowie rozumieją pojęcie ustawa zasadnicza w stosunku do konstytucji. Wszystkie skojarzenia nauczyciel zapisuje hasłowo na tablicy. Strategia 1- projektuj i planuj lekcje biorąc pod uwagę to, co uczniowie już wiedzą i co potrafią. Dla utrwalenia /podsumowania tego pojęcia nauczyciel wyświetla króciutki filmik – Konstytucja jako ustawa najwyższa https://www.youtube.com/watch?v=4SOcPKmD8Q0 [czas: 53 s]. Następnie uczniowie wspólnie z nauczycielem słuchają preambuły konstytucji w wykonaniu Jerzego Radziwiłowicza - https://www.facebook.com/watch/?v=10153463407158557 [3 min]. Nauczyciel prosi uczniów by podzielili się swoimi refleksjami na temat preambuły: jakie odczucia im towarzyszyły w trakcie recytacji, czemu ich zdaniem służy preambuła. Wnioski zapisuje na tablicy. Kolejnym krokiem jest przypomnienie, utrwalenie lub usystematyzowanie wiedzy uczniów na temat polskich tradycji konstytucyjnych. Nauczyciel prosi uczniów by przypomnieli sobie wszystkie polskie konstytucje obowiązujące przed 1997 rokiem i wypisuje je w porządku chronologicznym. Uczniowie proszeni są o wypisanie swoich wniosków na temat roli jaką odegrały w dziejach państwa polskiego wymienione konstytucje. Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie tych wniosków. Nauczyciel omawia okoliczności uchwalenia konstytucji 1997 roku. Kolejnym krokiem jest analiza rozdziału I konstytucji i artykułów, które określają zasady ustrojowe państwa polskiego. Uczniowie czytają wskazane przez nauczyciela lub wyszukane przez siebie samodzielnie fragmenty tego rozdziału. Strategia 2 Nowe treści i umiejętności ilustruj przykładami. Jeden z uczniów lub nauczyciel wypisuje na tablicy te zasady, a następnie uczniowie wyjaśniają własnymi słowami jak je rozumieją. Strategia 3 stopniowo zwiększaj samodzielność i odpowiedzialność uczniów za rozwiązywane problemy.  Dla utrwalenia zagadnień, które sprawiły uczniom trudność, nauczyciel może wykorzystać kolejne krótkie filmiki, omawiające zasady ustrojowe RP. [np. trójpodział władzy https://www.youtube.com/watch?v=gwy5HYNteaQ 1,24 s; zasada demokratycznego państwa prawnego https://www.youtube.com/watch?v=1ZwhOVL63CE [czas: 39 s;]. Po omówieniu treści zasad ustrojowych państwa polskiego nauczyciel prosi uczniów by wyjaśnili czemu, ich zdaniem, służą te zasady? Strategia 4 zrezygnuj ze zbędnych informacji a kluczowe informacje prezentuj razem.

Ewaluacja zajęć:
Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie pojęcia ustawa zasadnicza oraz wymienienie zasad ustrojowych państwa polskiego.

Bibliografia:

 

 

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.