czwartek, 22 luty 2024 09:50

W dzisiejszym świecie, zdominowanym przez technologie cyfrowe, sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej wszechobecna. Dla wielu osób może to być zagadkowe pojęcie, które budzi zarówno ciekawość, jak i obawy. Warto poświęcić czas na zrozumienie tego, czym właściwie jest sztuczna inteligencja i jak wpływa na nasze życie codzienne. Niniejszy scenariusz lekcji wychowawczej/zajęć kreatywnych skupia się na odkrywaniu świata sztucznej inteligencji. Przeznaczony jest dla uczniów klas VI-VIII szkoły podstawowej oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Celem głównym jest wspieranie kompetencji cyfrowych uczniów oraz wprowadzenie ich do bezpiecznego korzystania z Internetu, poprzez poznanie podstawowych zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją. Podczas lekcji uczniowie będą mieli okazję zgłębić definicję sztucznej inteligencji, zapoznać się z praktycznym wykorzystaniem narzędzia konwersacyjnego Perplexity AI oraz zrozumieć znaczenie bezpieczeństwa i etyki w korzystaniu ze sztucznej inteligencji. Poprzez praktyczne działania, dyskusję i burzę mózgów, uczniowie będą mogli rozwijać kompetencje cyfrowe oraz doskonalić umiejętność argumentacji. Lekcja ta ma charakter interaktywny i praktyczny, zachęcający uczniów do aktywnego uczestnictwa i samodzielnego eksplorowania tematu. Poprzez wykorzystanie współczesnych narzędzi cyfrowych, jak Perplexity AI, uczniowie będą mogli osobiście doświadczyć, jak sztuczna inteligencja może wspierać naszą codzienną działalność. Zachęcamy do udziału w tej fascynującej podróży po świecie sztucznej inteligencji,która pozwoli nam lepiej zrozumieć i docenić jej potencjał oraz wyzwania, jakie niesie dla naszej cyfrowej przyszłości.

Temat: Odkrywanie świata sztucznej inteligencji

Grupa wiekowa: klasy VI-VIII szkoły podstawowej oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych

Czas trwania: 45 minut

Cele ogólne:

  1. Wspieranie kompetencji cyfrowych uczniów
  2. Wdrażanie uczniów do bezpiecznego korzystania z Internetu

Cele szczegółowe:

  1. Poznanie zagadnienia sztucznej inteligencji.
  2. Praktyczne wykorzystanie wyszukiwarki konwersacyjnej Perpelxity AI.
  3. Podkreślenie bezpieczeństwa i etyki w użyciu sztucznej inteligencji.
  4. Kształtowanie umiejętności posługiwania się wyszukiwarką Perplexity AI.
  5. Kształtowanie umiejętności dyskusji i argumentacji.

Środki dydaktyczne: laptopy/tablety/telefony z dostępem do internetu, rzutnik

Metody pracy: pogadanka, dyskusja/burza mózgów, prezentacja, działania praktyczne/ praca z narzędziem cyfrowym

Formy pracy: indywidualna, praca w grupach

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Wprowadzenie:

  1. Nauczyciel wprowadza temat lekcji, stawiając pytanie problemowe: "Czym jest sztuczna inteligencja?" Następnie inicjuje burzę mózgów, zachęcając uczniów do dzielenia się swoimi myślami, pomysłami i pierwszymi skojarzeniami.
  2. Po wysłuchaniu odpowiedzi uczniów nauczyciel prezentuje jedną z możliwości wykorzystania narzędzia Perplexity AI (www.perplexity.ai) – wyszukiwarki konwersacyjnej opartej na sztucznej inteligencji, która nie wymaga logowania. Zwraca się do chatbota z prośbą o przedstawienie definicji sztucznej inteligencji w sposób zrozumiały dla uczniów klasy, na przykład piątej. Nauczyciel otrzymuje definicję wraz ze źródłami, a następnie wskazuje konkretnego ucznia do przeczytania przedstawionej definicji.

Część zasadnicza:

Przygotowanie: Uczniowie włączają swoje laptopy/tablety/telefony z dostępem do internetu. Nauczyciel prosi o znalezienie strony internetowej: www.perplexity.ai, tej samej, z której korzystał do wyszukania definicji sztucznej inteligencji.

  1. Nauczyciel również wyszukuje Perplexity AI (www.perplexity.ai) i za pomocą rzutnika lub monitora objaśnia interfejs Perplexity AI, pokazując, gdzie uczeń będzie wpisywał prompty/treść.
  2. Nauczyciel wyjaśnia, co to jest prompt, przedstawiając przykłady zarówno niewłaściwego, jak i poprawnego promtu.

Prompt to jak kluczowe pytanie albo wskazówka, które podajesz komputerowi, żeby uzyskać odpowiedź. Działa to trochę jak rozmowa: im bardziej jasne i konkretne pytanie zadasz, tym bardziej zrozumiała i pomocna będzie odpowiedź. Tak jakbyś prosił kolegę o pomoc, ale musisz mu dobrze powiedzieć, co chcesz, żeby zrozumiał, co masz na myśli.

Źle sformułowany prompt: "Proszę o pomoc w przygotowaniu pytań na test z historii II wojny światowej."

Dobra wersja: "Proszę przygotować pięć pytań wielokrotnego wyboru na temat bitwy o Monte Casino do wykorzystania w teście z historii II wojny światowej dla uczniów klasy ósmej".

  1. Uczniowie, korzystając z Perplexity AI, wpisują własnoręcznie wymyślone prompty. Mają one na celu stworzenie pytań i uzyskanie odpowiedzi, które posłużą do przygotowania do testu z wybranego przedmiotu.
  2. Chętni uczniowie prezentują wyniki swojej pracy, oceniając, czy to, co im podał chatbot, spełnia ich oczekiwania, oraz zastanawiają się, czy taka metoda jest skutecznym sposobem na przygotowanie się do testu i powtórzenie materiału.
  3. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3-4 osobowe i prosi o sformułowanie promptu dotyczącego potencjalnych zagrożeń sztucznej inteligencji. Następnie uczniowie dzielą się ze sobą spostrzeżeniami i podsumowują uzyskane wyniki.

Podsumowanie:
Nauczyciel zachęca uczniów do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami z lekcji oraz tym, w jaki sposób zdobyte informacje wpłynęły na ich zrozumienie sztucznej inteligencji. Uczniowie, korzystając z Perplexity AI, rozwijają umiejętność formułowania promptów, co z kolei może pomóc im w utrwalaniu bieżącego materiału oraz w tworzeniu własnych zadań powtórzeniowych.

Perplexity AI:

Kod QR

*Więcej informacji na temat Perplexity AI: https://wakelet.com/wake/fI6ThmbKNPf9FS2uGS5cB

Ewa Kloge
doradca metodyczny języka niemieckiego
Mariola Sandurska
doradca metodyczny języka angielskiego
SCDiDN Siedlce

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.