wtorek, 20 luty 2024 15:43

Punktem wyjściowym w realizacji lekcji jest przeprowadzenie wszystkich jej części z wykorzystaniem przyboru głównego, czyli piłki do koszykówki. Dotyczy to zarówno zabaw ożywiających, jak i ćwiczeń kształtujących. Dzięki temu przygotowanie do realizacji zadań w części głównej, jest jednocześnie formą doskonalenia poznanych wcześniej podstawowych elementów technicznych. Cel główny lekcji realizowany jest metodą ściśle naśladowczą, aby osiągnąć maksymalnie możliwą prawidłowość techniczną wykonania rzutu z biegu. Podział na zespoły ćwiczebne wynika z zastosowania metody stopniowania trudności, w zależności od poziomu umiejętności poszczególnych uczniów. Wprowadzenie w końcowym fragmencie części głównej elementu rywalizacji w parach, jest zasadne w sytuacji, gdy umiejętności indywidualne pozwalają na prawidłowe wykonanie rzutu z biegu. Należy pamiętać, że zbyt wcześnie wprowadzona forma zabawowa powoduje niedokładne wykonanie nauczanego elementu technicznego.

Temat lekcji: Nauka rzutu z biegu po kozłowaniu. Doskonalenie techniki kozłowania piłki w koszykówce

Klasa: VII-VIII szkoły podstawowej

Miejsce zajęć: sala gimnastyczna

Przybory, przyrządy: piłki, chorągiewki,

Cele ogólne lekcji:

  • Doskonalenie techniki i taktyki w wybranych indywidualnych i zespołowych formach aktywności fizycznej.
  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i oceny własnego rozwoju fizycznego oraz sprawności fizycznej.

Cele szczegółowe:
Wspieranie rozwoju ucznia w następujących obszarach:

  • motoryczność – kształtowanie koordynacji ruchowej,
  • umiejętności – doskonalenie poznanych elementów technicznych w koszykówce,
  • wiadomości- znajomość prawidłowej techniki rzutu z biegu po kozłowaniu w koszykówce,
  • postawy – samokontrola w wykonywaniu ćwiczeń, współpraca w zespole.

METODY PRACY:

Tok lekcyjny

Nazwa i opis zadań (ćwiczeń)

Dozowanie, czas

Uwagi organizacyjne
i metodyczne

Wnioski

Część I
wstępna

1. Zbiórka, sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji.

2 min.

Siad skrzyżny

 

2. Zabawa ożywiająca „Wybijanka koszykarska”. Każdy z piłką, kozłowanie piłki na połowie boiska. Obrona swojej piłki - wybijanie piłek innym ćwiczącym.

2 x 1min.

Nie można trzymać swojej piłki w rękach (kozłowanie)

 
Część II
główna

1. Ćwiczenia kształtujące

  • ustawienie na obwodzie koła, twarzą do środka koła, piłka w prawym ręku, wyrzut piłki w górę i chwyt piłki współćwiczącego stojącego po lewej stronie
  • ustawienie na obwodzie koła, prawym barkiem do środka koła, piłka w RR przed sobą, wyrzut piłki i chwyt piłki współćwiczącego ustawionego z przodu
  • j.w w lekkim truchcie

Czas trwania do momentu aż żadna
z piłek
nie spadnie
na ziemię
(nie dłużej niż 6 min.)

Wyrzut piłki musi być pionowo w górę na sygnał prowadzącego

 

2. Nauka wykonania rzutu z biegu po kozłowani.

W szeregu, każdy z piłką:

  • wykrok, jeden kozioł, chwyt piłki
  • wykrok, jeden kozioł, chwyt piłki przeniesienie piłki nad głowę, dwa kroki
  • prawa ręka i prawe kolano w górze
  • j.w tylko po kilku kozłach
  • j.w tylko po przeskoku

8 min.

Prowadzący wykonuje pokaz i objaśnienie. Ćwiczący ustawieni w szeregu prowadzący przed nimi, pierwsze wykonania ćwiczeń uczniowie naśladują nauczyciela wykonując ćwiczenia równocześnie

 

3. Podział na cztery zespoły ćwiczebne

  • rzut z biegu po jednym koźle w marszu
  • rzut z biegu po kilku kozłach w miejscu w marszu
  • rzut z biegu po jednym koźle w biegu
  • rzut z biegu po kilku kozłach w miejscu w marszu

12 min.

W zespołach uczniowie wzajemnie pomagają sobie
w prawidłowym wykonaniu, nauczyciel koryguje błędy wykonania. Jeżeli ćwiczenie sprawia kłopoty w wykonaniu uczeń pozostaje na prostszej wersji ćwiczenia

 

4. Uczniowie ustawieni w parach w dwóch rzędach, jeden z pary wykonuje slalom bez piłki i stara się złapać piłkę po rzucie współćwiczącego, drugi z pary kozłuje jak najszybciej w kierunku kosza i wykonuje rzut z biegu

10 min.

Zmiana następuje wtedy kiedy ćwiczący złapie piłkę zanim ta spadnie na ziemię oraz gdy rzut był wykonany nieprawidłowo, celny rzut-nie ma zmiany

 
Część III
końcowa

1. Uczniowie w parach, naprzeciwko kosza,

  • Jeden z pary rzuca do kosza, obaj starają się złapać piłkę po rzucie

2. Siad w kole, podsumowanie lekcji, pożegnanie

4 min.

Kto złapie piłkę rzuca
w następnej serii, przy celnym rzucie nie ma zmiany, nauczyciel omawia prawidłowe zastawienia
po rzucie

 

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.