poniedziałek, 19 luty 2024 10:36

W nauczaniu biologii ważne jest powiązanie teorii i praktyki, aby stymulować rozwój myślenia naukowego i umiejętności praktycznych uczniów. Wykorzystanie nowoczesnych technologii np.: interaktywnych aplikacji, uatrakcyjni proces nauczania i pozwoli na zrozumienie skomplikowanych procesów życiowych. Stosowanie metod aktywizujących będzie angażować uczniów w aktywną wymianę poglądów i rozwiązywanie problemów, natomiast dostosowanie metod i tempa nauczania do indywidualnych potrzeb i zainteresowań uczniów może zwiększyć ich motywację do nauki oraz efektywność przyswajania wiedzy.

Jednym z wyzwań obecnej edukacji jest brak motywacji do nauki biologii. Należy stymulować zainteresowania uczniów poprzez wprowadzenie elementów gier edukacyjnych, aby zachęcić uczniów do aktywnego udziału. Można wspólnie z uczniami ustalić cele edukacyjne danej lekcji, biorąc pod uwagę ich zainteresowania. W pracy zespołowej powinni pracować uczniowie z różnym poziomem umiejętności i wiedzy. Umożliwi to ich wzajemna współpracę i wsparcie.

TEMAT: Budowa i funkcje układu krwionośnego.

CELE OGÓLNE:
Budowa i fizjologia człowieka.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

Uczeń :

  • wymienia elementy układu krwionośnego i rodzaje naczyń krwionośnych
  • wymienia typy połączeń naczyń krwionośnych
  • wyjaśnia mechanizm transportu krwi w żyłach oraz funkcje zastawek
  • wyjaśnia działanie obiegu dużego i małego krwi

METODY PRACY:

  • Odwrócona lekcja
  • Burza mózgów
  • Praca w grupach

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
rzutnik, laptop, kolorowe mazaki, arkusze papieru, balonik, bambusowe słomki, czerwone i niebieskie taśmy, koraliki, plastelina

PRZEWIDYWANY CZAS: 45 minut

PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, podanie tematu lekcji i celów lekcji.

Uczniowie przed lekcją zostali podzieleni na IV grupy. Każda grupa ma przydzielone zadania:
Grupa I – Funkcje układu krwionośnego
Grupa II – Budowa naczyń krwionośnych
Grupa III – Rodzaje połączeń krwionośnych
Grupa IV – Funkcje małego i dużego obiegu krwi

Uczniowie opracowują dane zagadnienia na podstawie otrzymanego od nauczyciela linku:
https://wakelet.com/wake/O4957tFYiyTzHvlBC-Bmw

Faza zasadnicza
Na podstawie materiałów umieszczonych w interaktywnej aplikacji uczniowie przygotowują się do omówienia poszczególnych zadań. Uczniowie z danej grupy tworzą grupy eksperckie i prezentują efekty swojej pracy w formie posteru.

Faza końcowa
Na zakończenie zajęć uczniowie każdej z grup w przy użyciu przedmiotów codziennego użytku, takich jak rury ,baloniki, bambusowe słomki, czerwone i niebieskie taśmy, koraliki, plastelina ilustrują proces krążenia krwi.

EWALUACJA ZAJĘĆ:
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę na temat zagadnień omawianych na lekcji.

BIBLIOGRAFIA
Podręcznik Biologia na czasie 3 dla liceum ogólnokształcącego i technikum.

ZAŁĄCZNIKI

Agnieszka Sempruch
doradca metodyczny przyrody/biologii
SCDiDN Siedlce

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.