czwartek, 15 luty 2024 15:32

Zgodnie z założeniami podstawy programowej dla szkół ponadpodstawowych lekcja uwzględnia elementy rozwijania samodzielności w nabywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, a jednocześnie sprzyja kształtowaniu umiejętności współpracy w grupie. Wykorzystane w lekcji elementy multimedialne pomogą uczniom w utrzymaniu koncentracji i ułatwią zrozumienie prezentowanych zagadnień. Zastosowane metody i środki dydaktyczne mają za zadanie doskonalić umiejętność czytania i interpretacji różnorodnych źródeł informacji geograficznej (map tematycznych i klimatogramów). Z kolei wykorzystanie „Wirtualnego atlasu świata Esri Polska” pozwala zrealizować wymaganą w podstawie programowej umiejętność wykorzystania technologii geoinformacyjnych. Gra on-line na zakończenie lekcji jest formą informacji dla ucznia - w jakim stopniu opanował założone cele lekcji. W przypadku, gdy podczas lekcji więcej czasu przeznaczymy na zagadnienia związane z cechami klimatu oraz czynnikami je kształtującymi lub gdy zespół klasowy jest bardzo zróżnicowany, zadania w grupach można podzielić między zespoły lub ograniczyć ilość elementów do wykonania.

TEMAT: Cechy klimatu Polski - ile można wyczytać z map klimatycznych?

CELE OGÓLNE:
Uczeń:

  • charakteryzuje klimat Polski oraz wybranego regionu kraju, posługując się mapami elementów klimatu i danymi klimatycznymi;
  • interpretuje treści map tematycznych i wykresów.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • Uczeń opisuje wpływ czynników klimatycznych na klimat w Polsce
  • Uczeń wymienia cechy klimatu Polski
  • Uczeń na podstawie map i klimogramów charakteryzuje klimat wskazanego regionu Polski

METODY PRACY:

  • metody podające (wykład, pogadanka, prezentacja),
  • zadania praktyczne
  • gra dydaktyczna

FORMY PRACY:

  • praca w grupie,
  • praca indywidualna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • atlas geograficzny,
  • Podręcznik “Oblicza geografii”
  • “Oblicza geografii - karty pracy ucznia, cz. 3
  • Multiteka „Oblicza Geografii”: Czynniki kształtujące klimat Polski, Masy powietrza nad Polską,
  • Wirtualny atlas świata EsriPolska
  • karta pracy do pracy w grupach

PRZEWIDYWANY CZAS: 45 minut

PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje główne zagadnienia poruszane na lekcji, a następnie prowadzi krótki wykład, dotyczący głównych cech klimatu Polski (strefa/typ klimatu oraz termiczne pory roku). Tu wykorzystuje m.in. mapę stref klimatycznych Wirtualny atlas świata EsriPolska. Na podstawie wykładu uczniowie uzupełniają zadanie 1a/str.20 z „Oblicza geografii- karty pracy ucznia, cz.3

Faza zasadnicza

  • Nauczyciel prosi chętnego ucznia o przeczytanie polecenia zadania 1b/str.20, a następnie prezentuje materiał wydawnictwa „Masy Powietrza nad Polską”. Zadaniem uczniów jest wykonanie zadania, które wspólnie z nauczycielem sprawdzają.
  • Nauczyciel prowadzi pogadankę dotyczącą czynników kształtujących klimat Polski z wykorzystaniem grafiki interaktywnej wydawnictwa „Czynniki kształtujące klimat Polski”. Następnie uczniowie wykonują zadanie 1c i 2/str.20 i sprawdzają poprawność odpowiedzi z nauczycielem.
  • Nauczyciel dzieli klasę na zespoły (2-4 osobowe) i rozdaje karty pracy. Po wykonanej pracy uczniowie wspólnie z nauczycielem sprawdzają poprawność wykonania zadań.

Faza końcowa

Nauczyciel uruchamia grę on-line sprawdzającą osiągniecie założonych celów przez uczniów.
Link do gry: https://quizizz.com/admin/quiz/65c90a47111d9341a92c254d?source=quiz_share
Lub QR kod

Grafika 2

Grę możesz zrobić w dwóch formach:

  • na żywo, aby wspólnie z uczniami śledzić wyniki
  • jako przypisanie pracy domowej, aby uczniowie mieli dostęp do gry kilkukrotnie.

Grafika 1

EWALUACJA ZAJĘĆ (sprawdzenie osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia)
Sprawdzenie osiągnięcia zakładanych celów odbywa się na bieżąco w czasie sprawdzania poprawności wykonania zadań oraz w czasie gry.

BIBLIOGRAFIA

  • Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem; Szkoła ponadpodstawowa: 4-letnie liceum, 5-letnie technikum; Geografia
  • Podręcznik „Oblicza geografii, zakres podstawowy, cz.3” C.Zdamiak, A.Dubownik, M. Świtoniak, M.Nowak, B.Szyda, wyd . NowaEra
  • Wirtualny atlas świata EsriPolska https://experience.arcgis.com/experience/5d6cac8730294c2d9681975bcd21219d/page/Atlas-%C5%9Awiata/?draft=true
  • Karty pracy ucznia „Oblicza geografii, zakres podstawowy, cz.3” K. Maciążek, wyd. Nowa Era
  • Atlas geograficzny dla liceum ogólnokształcącego i technikum, wyd. Nowa Era
  • Tomasz Sojka „Matura, geografia – poziom rozszerzony”, wyd Demart

ZAŁĄCZNIKI

  • karta pracy do pracy w grupach
  • linki do gier

Marta Zwolińska
doradca metodyczny geografii
SCDiDN Siedlce

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.